Förändring efter sommaruppehållet

Det är sommaruppehåll för de självkörande bussarna från 20 juni. Trafiken börjar igen 18 augusti, välkommen att åka med oss då!

När trafiken med de självkörande bussarna kommer igång efter sommaren igen så försvinner funktionen att man kan boka bussen. Appen Ride the future kommer inte att behövas för att man ska kunna åka med. Bokningsfunktionen och On demand-trafiken har varit ett test som nu är avslutat.

Vad händer sen?

På vardagar kommer bussarna köra enligt en fast rutt och på helgerna kommer de att köra mer fritt utifrån resenärers önskemål (inom Campus Valla och Vallastaden). Vi ser även över möjligheterna att utöka bussarnas färdvägar och planerar att köpa in nyare fordon så håll utkik här för mer information framöver.

Lördag 23 augusti kan ni dessutom komma och besöka vår buss på när vi deltar på Stadsfesten i Linköping, kom och prata med oss som arbetar med projektet då. Ni hittar oss vid Sankt Larskyrkan, hoppas vi ses då!

 

Kungen åkte med Ride the future-bussen

26 maj var det kungligt besök på Linköpings universitet! Universitetet fyller 50 år och kungens besök gav extra stjärnglans till firandet och lockade en storpublik till campus Valla. Kungen fick både träffa studenter och ta del av forskning och innovation i framkant – bland annat genom att åka med i det rullande forskningsprojektet Ride the Future.

Foto: LiU/Magnus Johansson

 

Häng med Ride the future-trion Saga, Ellen och Maja

 

Saga, Ellen och Maja är tre samhällsplanerarstudenter som studerar andra året på LiU. I forskningsprojektet Ride the future har de undersökt de självkörande bussarna, Busse och rUlla, och hur de tas emot av allmänheten. Under en period delar de med sig av kunskap, tankar med mera på Instagram-kontot liu_student. Häng med och få en inblick i framtidens kollektivtrafik!

Ride the future-trion presenterar sig

5 snabba med säkerhetsförarna Damir och Medin

Ride the future-trion visar hur du enkelt och smidigt bokar din resa

Mukbang i bussen tillsammans med en av säkerhetsförarna

 

Acceptans och nya användningsområden för autonoma fordon

Läs om hur användare och oskyddade trafikanter upplever säkerhet och interaktion kring de självkörande bussarna, och dessutom om nya möjliga användningsområden för autonoma bussar.

Läs studien här (opublicerad, VTI)